Torsdag innebär soppa!

Idag är det som bekant torsdag och jag har varit ledig även idag, har en långhelg framför mig på jobbet så har passat på att både städa och tvätta här hemma, det känns mycket skönare att infinna sig på jobbet en hel helg om jag vet att det är städat där hemma! 
Hur som hur, torsdag = soppa. Idag blev det potatis och purjolökssoppa med stekt tofu, det blev sååå gott! 
Hade det bästa sällskapet i köket ikväll! 
Här är resultatet! 
Använde mig av 6 potatisar som jag kokade upp med 2 grönsaksbuljonstärningar. Sedan hackade jag 1 gullök och 1 purjolök som jag stekte på låg värme i olja tills dom blev mjuka. Jag slängde sedan i purjolök och löken i kastrullen där potatisen kokade och lät allting koka ihop i ca 15 minuter.
Efter det mixade jag allting med en stavmixer, hällde i 1 dl havregrädde och 1 dl havredryck, samt salt, peppar och vitlökskrydda. 
På toppen hade jag tofu som jag stekt hårt i olja. 

Som bekant ska man ha efterrätt till soppa.. (haha) och jag kokade ny vegansk risgrynsgröt som jag nu ska äta till efterrätt! 

Hoppas ni har haft en lika mysig torsdag som mig! 

Kommentarer:

1 Anita:

Men gott :D

Svar: Ja, det var supergott!
Svea

Kommentera här: